God PR skaber en masse opmærksomhed uden at koste en formue!

Det er ingen kunst at købe en busreklame – kunsten er at få en historie på de sociale medier, som hele bussen gider læse.

PRESSEOMTALE af den gammeldaws slags handler kort fortalt om at finde den gode historie i sig selv eller sit produkt og servere historien for de rigtige medier – på det rigtige tidspunkt.

Det kan jeg som journalist og PR-rådgiver hjælpe dig med.

  • Hvad er din historie? Få hjælp til at indkredse, hvordan du sælger historien om dig selv og din forretning til medierne.
  • Pressestrategi: Hvilke medier skal du gå til, hvornår og hvordan?
  • Udformning/tilretning/udsendelse af pressemeddelelser, nyhedsbreve, notestof mm.
  • Kontakt til medierne/udvalgte journalister.

TI GODE RÅD OM PR

  • Hvad er historien BAG? Ofte er det ikke dit produkt/din forretning eller idé, der kan skabe opmærksomhed, men historien bag. Som f.eks. historien om, at den elendige pleje af din gamle mor gav dig lyst til at starte dit eget hjemmehjælperfirma. Eller at du satte huset til salg og flyttede ind i en to-værelses for at realisere drømmen om din egen frisørsalon. Vi elsker alle sammen gode menneskelige historier: Jo mere (drama) jo bedre.
  • Giv noget! Gør folk klogere, giv dem en sjov oplevelse eller en gribende historie. Kom-og-køb-opslag på Facebook er no-go!
  • Målret dine historier til bestemte medier: En artikel til Børsen skal vinkles anderledes end en artikel til ALT for damerne – og journalisterne de pågældende steder kan godt se forskel.
  • Gå direkte til journalisterne. En god (personlig) historie sælges bedst til et blad ved at kontakte en journalist på det pågældende blad. Freelancejournalister er også en god indgang, især til magasiner og blade.
  • Få professionel hjælp. Spild ikke tiden på selv at skrive historien. Hjemmelavede artikler lander med stor sandsynlighed i skraldespanden på redaktionerne, så hyr en professionel, der ved, hvad der skal til for at få journalisterne til at bide på.
  • Test din gode historie på venner bekendte: Hvis din egen omgangskreds ikke kan holde sig vågne til din gribende beretning, kan du næppe fange journalisternes interesse heller.
  • Brug lokalavisen. Ofte er det nemmere at komme i lokalavisen end i andre medier, alene fordi du bor/har virksomhed i området.  Færdigskrevne artikler er populære hos den travle lokalredaktør, så hyr evt. en professionel til at skrive din historie og kontakte avisen.
  • Notestof er godt – jo mere trykkeklart jo bedre. Skræddersy din note/artikel (om alt fra nyt helseprodukt til trælasthandelens gør-det-selv-tips), så den er lige til at putte i bladet.
  • Professionelle billeder (produktfotos/portrætter) hjælper dig og din historie godt på vej.
  • Ydmyghed betaler sig. Forvent ikke, at dit firmanavn står med store typer i en artikel, men spørg høfligt, om journalisten vil henvise til din hjemmeside.

PR  handler om at fortælle en god historie – lige som når du er til et middagsselskab og heller ikke skal trætte din bordherre/dame med kedelige detaljer.

TRE KLASSISKE FÆLDER

  • Lige til papirkurven. En pressemeddelelse alene virker sjældent – følg op på den.
  • Medie-mylder. Undgå sammenfald med store begivenheder som OL, valg og royale fødselsdage, hvor der er ekstra kamp om opmærksomheden
  • Laaaaang produktionstid. Magasiner har typisk 6 ugers produktionstid – dvs. historier til oktober-numre skal plantes i juli. Vær i god tid.

Sådan foregår PR-rådgivning: 

Når vi mødes, fortæller du om din forretning/dit produkt og dine ønsker mht. PR: drømmer du om en historie i lokalavisen eller har du brug for stof til din egen hjemmeside. Bagefter stiller jeg en række afklarende spørgsmål og vurderer på den baggrund, hvilke PR-tiltag, der giver mest mening i dit tilfælde og kommer med udkast til, hvornår og hvordan, vi bedst skaber opmærksomhed omkring dit produkt.

PR-rådgiver og journalist Mette Bennike har over 20 års erfaring som skribent for blade som ALT for damerne, ELLE, RUM, Søndag, Billed-Bladet, Fit Living og Berlingske Tidende og laver PR for bl.a. forretningsdrivende, foreninger og turistorganisationer.

KONTAKT MIG, hvis du vil høre nærmere.

Eksempler på PR

Selvværdsgrupper skal hjælpe pressede unge piger

Bridge er det nye sort … og rødt

Ud i det blå